Scream... So they can find you!


När jag sitter och tittar igenom äldre recensioner (alla mina recensioner kan räknas som äldre eftersom jag inte bloggat på längelänge) ^^, så märker jag tydligt hur en åsikt ändras från det att man precis sett en film till att det fått växa in lite i ens karaktär. Antingen så har man börjat fastna för något och sett en film gång på gång och kanske till och med favoriserat allt eller en detalj, eller så har man bara fått ett dåligt minne på hjärnan som väcker irritation. Något man helt enkelt får stå ut med varje gång någonting triggar minnet = antagligen en väldigt dålig film! ;).

Men, det behöver ju inte bara vara film. Utan egentligen vad som helst. *Ne för det kunde säkert inte läsaren förstå på egen hand, tack för att du guidar så fint* :P

Det finns fyra filmer i the blind dead serien. Men jag väljer att bara nämna första och gå direkt på andra filmen som jag såg väldigt nyligen.

När jag besökte Osby och Darkdisc sist fick jag bland annat med mig hem en fin box i gravformat med fyra zombiefilmer från 70-talet. En jättefin utgåva med bra kvalitet, intressant extramaterial och både den engelska versionen av filmen och den ocensurerade spanska versionen.

Tombs of the blind dead, Return of the evil dead, The Ghost Galleon och Night of the seagulls. De två sistnämnda är inte sedda än.

Ploten kretsar kring ett firande, femhundrade årsdagen av brännandet av en massa tempelriddare, som sysslade med bland annat offrandet av kvinnliga oskulder, drickande av deras blod osv. Det folket i byn inte vet, är att en av tempelriddarna lovade återvändo till byn för hämnd. Resten kan man nästan lista ut! Men det jag tyckte om med filmen var alla småhändelser som höll handlingen och filmen igång från början till slut. Konstigt nog så var det faktiskt under själva "attacken" jag hade som mest tråkigt.

Scenen kändes aningen rörig, och visst kostymerna och sminket av tempelriddarna var inget att klaga på, men eftersom goreeffekter kändes för "svårt"? Dolde man det istället med snabba klipp och skakande kameror. Lägg märkte till att detta bara var under en kort stund egentligen, men tråkade tyvärr ut mig lite grann.

Det är efter attacken som jag tycker det kommer en liten vändning och min intressenivå höjdes till toppen! Makthavarn och egoisten Duncan gör praktiskt taget VAD SOM HELST för att rädda sitt eget skinn, även om han måste offra någon annans. Folk ryker ihop, det verkar som att det inte finns någon väg ur situationen. Och slutet känns helt oväntat, åtminstone tills det att det nått sitt slut!


Return of the evil dead (1973 - Skräck)


Skådespel
- 4/10 (överdrivet, men ändå inte fullkomligt dåligt)

Effekter - 3/10 (Lite besviken ändå, jag som tittade på den ocensurerade versionen)

Handling - 6.5/10 (Inte speciellt unik. Men den har en nice twist med dem blinda tempelriddarna som är ute efter hämnd, det är ju inte den vanligaste zombiesorten precis)

Ljud/Bild - 3/10 (Ljudet kändes lite pålagt, och bilden bidrog inte till en bättre filmupplevelse, men kvaliteten på dvd:n var bra)

Miljö - 4/10 (Inte märkbart, men man fick ganska tydliga bevis på vart dem befann sig hela tiden)

Budskap - 5/10 (Jävlas inte med svartkonstdyrkande tempelriddare, dem kanske dödar dig 500 år senare :D)

Händelser - 8/10 (Som sagt så har den flera intressanta karaktärer och interna handlingar och konflikter, vilket räddar filmen helt)

Filmen i helhet - 7.5/10 (Helmysig film för den som är intresserad av 70-talsfilm eller lite uddare zombiefilmer)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0