The Evil Dead

Jag tror att nyckeln till att en film ska turna out to be bra (swenglish-zor 2k9), är att skaparen eller skaparna verkligen har en egen vision och brinner för att utföra den. Så är det ju självklart inte alltid, det kan man märka, och då blir filmen = poo.

Det är iallafall vad jag tror, sen, bara för att jag har ungefär en makt i nivå med gud eller en ofarlig tsunami av tropisk fanta, så behöver ni ju inte hålla med mig... Men det är lag...Slutpratat...(Låt det ta tid, du vänjer dig nog vid mitt löjliga beteende).




Jag märkte att jag i mitt tidigare inlägg svamlade en hel del strunt, hoppas att det gav er någonting ändå. Denna gång tänkte jag nämna lite grann om en äldre film som jag faktiskt inte sett nu på ett tag, men som ligger nära hjärtat. Den kanske ligger nära hjärtat bara för att det var en av de första skräckfilmer jag såg, eller för att det var en av de första filmer jag någonsin såg med min flickvän (halvsåg) ;)... Eller så hade jag bara turen att uppleva en bra film i samband med underbara upplevelser.

Sam Raimi's Evil Dead... Bruce Campbell tog filmen som en kung och visade vem som bestämde, kanske lite kaxigare i tvåan och trean. Fantastisk komik i båda uppföljarna. Men det känns inte som den här heller var på blodigt allvar direkt. Anyways!


Ett gäng polare åker till en övergiven stuga där en forskare har forskat om book of the dead. En bok skriven i blod och bunden i kött som bland annat kan trevligheter så som väcka demoner till liv. Ja resten kan man ju lista ut. Eller så kan man ju se filmen själv ^^. Om man inte redan haft turen att göra det.

Är man intresserad av skräck så är den ett måste! Nu kör vi listan ^^.



The Evil Dead (1981 - skräck)


Skådespel - 8/10 (Lite nybörjarfeeling, men starka insatser!)

Effekter - 8/10 (Året var 1981, budgeten var inte oändlig, ibland tog man till lera... Men såg verkligare ut än det kan göra i  många nyare filmer)

Handling - 10/10 (Man behöver inte krångla till det. För mer behövdes inte.

Ljud/Bild - 8/10 (Man gjorde vad man kunde, inte alltid det bästa. Men viljan brinner igenom.)

Miljö - 10/10 (Jag gillar det höstiga utseendet. Känns verkligen som om dom åker till långt bort från verkligheten rakt in i nåt Canada liknande träsk :P)

Budskap - 6/10 (Det är nog inte budskapet som är grejen, såvida det inte är typ "passa er för övergivna stugor", eller "bli inte nyfiken på böcker som är skrivna i blod"

Händelser - 10/10 (Bra uppbyggnad hela tiden...Hamocken som gungar, luckan som öppnas.. Det blir obehagligt.)

Filmen i helhet - 10/10 (Helt klart en personlig favorit, men jag har så många fler så ^^ haha)



Kommentarer
Postat av: Micka

awe babe det minns jag <3

2009-02-10 @ 00:41:00
URL: http://annamariamikaela.blogg.se/
Postat av: Kattfan

kanske en heldum fråga, men du har væl sett "Fido" va? :)

2009-02-10 @ 00:45:21
URL: http://kattfanskap.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0