I'll burn this fucking town to the ground

Jag väntade mig inte så jättemycket av denna film då jag hittade den med fult omslag för ett billigt pris på media markt. Man har ju tidigare varit med om att dåliga filmer haft riktigt snygga omslag och blivit lurad ett antal gånger. Men inte trodde jag att den här filmen skulle vara så överraskande bra, unik och snygg som den faktiskt var.

BRB URINERINGSTAJM!

Fääärdiih!

Hur som helst, ja just det.. Dagon en titel jag vet att jag någon gång läst i ett forum eller liknande, en titel som fastnat någonstans i mitt stora huvud. Det enda jag kom ihåg om den var att den person som kommenterade gav den positiv kritik av något slag. Så fan! Gick till sängs med filmen i tron om att jag kunde få somna ifall den var alltför helkass, men däng fick jag när jag möts av spänning, humor, originalitet och gore på en och samma gång!

En båtolycka utmed spaniens kust tar Paul och hans flickvän Barbara in till den lilla hamn-byn Imboca för att söka hjälp. Men när folk börjar försvinna och mindre mänskliga saker dyker upp, visar det sig att Paul är jagad och efterlängtad av både det ena och det andra. Folket i byn tillber nämligen Dagon, för att få det dem vill ha och för att en dag kunna förena sig med den monstruösa guden.


Dagon (2001 - Skräck)

Skådespel - 8/10 (Trovärdigt)

Effekter - 8/10 (Det mesta var riktigt snyggt bortsett från de få scenerna som de var tvugna att animera)

Handling - 10/10 (En väldigt unik story, en smart sådan dessutom)

Ljud/Bild - 7/10 (Så mycket bättre än jag trodde det skulle vara)

Miljö - 9/10 (Intressanta platser, noggrannt utvalt)

Budskap - 6/10 (Hade svårt att se ett eget budskap, förutom dem uppenbara)

Händelser - 10/10 (Grymt intressant från början till slut)

Filmen i helhet - 8/10 (Riktigt bra film som jag inte ångrar att jag köpte och såg, värd att ha i samlingen. Rekommenderar jag starkt till alla)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0